Vuoden 2025 asukastyytyväisyyskyselyyn vastasi jälleen suuri joukko PSOASin asukkaita. Tulokset osoittavat, että PSOASin palvelut koetaan laadukkaiksi ja asukkaat arvostavat erityisesti ystävällistä asiakaspalvelua, hyvää sijaintia ja kohtuullista vuokratasoa. Samalla kysely nosti esiin joitain kehityskohteita ja konkreettisia ideoita, joiden avulla palveluja voidaan kehittää entistä paremmiksi. Raportti kaikista tuloksista löytyy täältä.
NPS-luku kertoo vahvasta luottamuksesta
Kyselyn Net Promoter Score (NPS) oli 63, mikä on erinomainen tulos opiskelija-asumisen kentällä. NPS-luku kertoo, kuinka todennäköisesti asukkaat suosittelisivat PSOASia muille. Luku lasketaan asteikolla -100 – +100, ja yli 50:n tulosta pidetään yleisesti erittäin hyvänä. Tämä osoittaa, että valtaosa asukkaista on tyytyväisiä asumiseensa ja kokee PSOASin luotettavana ja suositeltavana toimijana.
Vahvuudet – Palvelun ystävällisyys, nopeus ja saatavuus
- Asiakaspalvelu sai erinomaiset arvosanat: ystävällisyys (8.8), palvelualttius (8.7) ja sähköpostipalvelun toimivuus (8.8).
- Isännöinti sai kiitosta erityisesti vikailmoituksiin reagoimisesta (8.9) ja palvelualttiudesta (8.7).
- Huolto ja siivous arvioitiin korkealle: molempien palvelualttius (8.7) ja lupausten pitäminen (8.7).
- Asunnot saivat kiitosta erityisesti sijainnista (9.1) ja vuokratason kilpailukyvystä (8.9).
- Asuinympäristön osalta julkinen liikenne koettiin toimivaksi (9.0) ja lähipalvelut riittäviksi (8.8).
- OmaPSOAS-palvelu sai korkean arvosanan (9,0) ja sitä kuvailtiin selkeäksi ja helpoksi käyttää.
Kehityskohteet
- Asuntojen kunto nousi esiin joissain palautteissa: huomiota kiinnittivät erityisesti joidenkin asuntojen vanhat lattiamateriaalit
- Siivous ja huolto saivat pääosin kiitosta, mutta joissain kohteissa toivottiin parempaa siisteystasoa ja nopeampaa reagointia.
- Pyörävarastot ja jätehuolto nousivat esiin huolenaiheina: tilanpuute, epäjärjestys ja pyörävarkaudet mainittiin kommenteissa toistuvasti.
Asukkaiden kehitysehdotuksia
Asukkaat esittivät runsaasti konkreettisia ideoita, joista seuraavat toistuivat useissa palautteissa:
- Muuttopalvelu
- Lisää kuntosaleja
- OmaPSOAS-mobiilisovellus
- Selkeämmät lajitteluohjeet ja jätehuollon kehitys
Asukkaiden kehitysehdotuksista useat ovatkin jo tavalla tai toisella työn alla. Muuttopalvelu on jo olemassa ja uusi kuntosali on suunnitteilla eteläiselle alueelle. Syksyllä on käynnistymässä myös kampanja, jonka tarkoitus on kiinnittää asukkaiden huomio jätteiden oikeaoppiseen lajitteluun. Kampanja on suunniteltu yhteistyössä Kiertokaaren kanssa. OmaPSOASin mobiilisovellusta ei toistaiseksi ole suunnitteilla korkeiden kehitys- ja ylläpitokustannusten takia, mutta muita mobiilikäyttöä parantavia ratkaisuja tutkitaan aktiivisesti.
Kiitämme kaikki vastaajia osallistumisesta ja tärkeän asukasnäkökulman tarjoamisesta! Vastaajien kesken arvotun 300 euron lahjakortin Verkkokauppa.comiin voitti Silja Kukkola. Onnittelut voittajalle!
PSOAS tarjoaa vuokra-asuntoja oululaisille opiskelijoille

Tutustu asuntoihin ja asuinalueisiin ja tee hakemus! PSOASin valikoimasta löytyy niin soluja, yksiöitä, kaksioita kuin perheasuntojakin.

Tutustu tarkemmin millaista opiskelijaelämä PSOASilla on ja perehdy tarkemmin asumiseen, hakemiseen ja muuttamiseen liittyviin asioihin.
Ajankohtaista

Miltä tuntuu asua PSOASilla? – Katso vuoden 2025 kyselyn tulokset ja asukkaiden kehitysideat

Opiskelijoiden asumisen tuki muuttuu elokuussa- tee uusi hakemus Kelalle jo 1.6.25 alkaen

Etsitkö asuntoa kesäksi tai syksyksi 2025? Lue tämä ensin
